е‑ТТН (електронна ТТН) — основний документ вантажоперевезень, який є обов’язковим для оформлення та підписання всіма учасниками логістичного процесу
Держава анонсувала запуск у 2023 році пілотного проєкту із впровадження електронних товарно-транспортних накладних для бізнесу. Ініціатор проєкту — Міністерство інфраструктури України, технічну підтримку забезпечує Міністерство цифрової трансформаціїРеєстрація е‑ТТН в ЦБД (Центральна база даних)
Кожна зміна статусу Е‑ТТН, що відбувається після підписання її учасниками перевезення за допомогою КЕП, автоматично відображається у ЦБД
Сервіс е‑ТТН буде синхронізований з усіма сервісами SCTP дані для заповнення е‑ТТН будуть підтягуються автоматично
Електронна товарно-транспортна накладна (е‑ТТН) має кілька переваг порівняно з традиційною паперовою товарно-транспортною накладною
е‑ТТН можна оформити в електронній формі за кілька хвилин, що значно зменшує час на оформлення документів та дозволяє підвищити ефективність доставки товарів
е‑ТТН можна заповнити та підписати в будь-який час з будь-якого місця з використанням інтернет-підключення. Це дозволяє уникнути надлишків паперової документації та скоротити час, необхідний для транспортування та зберігання паперових документів
е‑ТТН зменшує витрати на друкування, транспортування та зберігання паперових документів. Вона також дозволяє уникнути затримок, пов'язаних з недостатньою якістю паперових документів
е‑ТТН є екологічною альтернативою паперової товарно-транспортної накладної, оскільки не потребує друкування та зберігання на папері
е‑ТТН має покращені заходи безпеки порівняно з паперовою накладною. Вона має електронний підпис та інші заходи безпеки, які дозволяють уникнути шахрайства та підроблення документів
Відповідно до поточної редакції ЗУ «Про автомобільний транспорт», е‑ТТН – єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, який складається в електронній формі та містить обов’язкові реквізити, передбачені цим Законом та правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом.
Проєктом ЗУ №6534 “Про внесення змін до Закону України “Про автомобільний транспорт” щодо запровадження товарно-транспортної накладної в електронній формі” визначено, що товарно-транспортна накладна в електронній формі – єдиний електронний документ, що надає право учасникам вантажних перевезень здійснювати внутрішні вантажні перевезення (крім випадків, визначених цим Законом), призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу, обліку виконаної роботи, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, і містить обов’язкові реквізити, передбачені цим Законом.
Реєстр товарно-транспортних накладних – це спеціалізована електронна база даних, що містить інформацію про реєстрацію товарно-транспортних накладних в електронній формі та використовується з метою здійснення державного контролю за перевезеннями вантажів транспортними засобами територією України. Держателем реєстру товарно-транспортних накладних є Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України – центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері автомобільного транспорту, забезпечує його ведення та функціонування реєстру.
Мета проєкту е‑ТТН – це цифровізація товарно-транспортних накладних, які є обов’язковим документом при здійсненні будь-яких автомобільних вантажних перевезень, для спрощення даного процесу, зниження або усунення будь-яких корупційних ризиків, пов’язаних з цим, відтермінування інфляції та здешевлення продукції для кінцевого споживача, підвищення якості та прозорості процесу перевезень, покращення умов ведення бізнесу та наближення українського законодавства до європейських стандартів.
Для того, щоб почати використовувати е‑ТТН, потрібно обрати та почати співпрацю з одним із провайдерів ЕДО, що приєдналися до проєкту. Із переліком провайдерів ЕДО можна ознайомитися за посиланням.
Подальша робота компанії щодо переходу на е‑ТТН відбувається виключно через обраного провайдера ЕДО.
Разом із провайдером ЕДО ви налаштуєте свої бізнес-процеси для використання електронної форми ТТН та розпочнете тестове використання е‑ТТН.
Детально про те, як почати використовувати е‑ТТН, читайте за посиланням.
Зараз е‑ТТН використовується в експериментальному режимі. Бізнес має можливість приєднатись до тестування і спробувати користування сервісом е‑ТТН безкоштовно. Дата обов’язковості е‑ТТН буде відома після узгодження термінів прийняття проєкту змін до Закону України “Про автомобільний транспорт” (№6534 від 20.01.2022 р.).
Дата обов’язковості е‑ТТН для товарів спеціальних груп буде відома після узгодження термінів прийняття проєкту змін до Закону України “Про автомобільний транспорт” (№6534 від 20.01.2022 р.).
До товарів спеціальних груп належать алкоголь, спирт, молоко, хліб, високооктанові кисневі домішки, ліс і нафтопродукти.
Процес переходу на електронний документообіг для спеціальних груп дещо відрізняється від загальної групи товарів, оскільки спеціальні форми вже частково оцифровані іншими міністерствами чи відомствами, тому їх потрібно інтегрувати з системою е‑ТТН.
Дані про е‑ТТН міститимуться у реєстрі товарно-транспортних накладних Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України. Варто зазначити, що у самому реєстрі для загальної групи товарів не зберігатимуться документи про торговельно-транспортні операції. Система не накопичуватиме дані про ціну, кількість тощо. Її завданням буде зібрати метадані про ТТН учасників процесу перевезень, точок, з якої та в яку прямує товар, вагу товару та його групу – загальна чи спеціальна. У системі зберігається посилання на платформу, з якої було створено е‑ТТН. При цьому самі дані з е‑ТТН будуть знаходитись у провайдерів електронного документообігу, яких будуть обирати самі представники бізнесу.
На час тестової експлуатації Системи використання е‑ТТН є добровільним. Поки що, навіть за умови використання електронних форм ТТН всіма трьома учасниками вантажоперевезення, бізнес все одно повинен мати одну паперову копію з усіма підписами. Саме її вимагають для перевірки інспектори Державної служби з безпеки на транспорті.
Після того, як використання е‑ТТН стане обов’язковим, її не потрібно буде дублювати в паперовій формі.
Створювати та реєструвати е‑ТТН українські підприємці можуть на популярних платформах електронного документообігу, де створюють особистий електронний кабінет.
Однак, щоб процеси оброблення електронних документів працювали належним чином й всі учасники ланцюга могли обмінюватися ними, і відправник, і транспортна компанія, і вантажоодержувач повинні використовувати систему електронного документообігу. Саме система ЕДО забезпечує інтероперабельність – дані в е‑ТТН будуть певним чином синхронізуватися через реєстр товарно-транспортних накладних Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури і стануть доступними для кожної із сторін вантажоперевезення.
На даний момент навіть використовуючи е‑ТТН перевізник зобов’язаний мати один примірник ТТН в паперовому вигляді, оскільки ДСБТ (Державна служба України з безпеки на транспорті) ще не обладнана технічно для того, щоб здійснювати перевірку електронної товарно-транспортної накладної. Після завершення воєнного стану зареєстрованої електронної ТТН буде повністю достатньо.
Після того, як використання е‑ТТН стане обов’язковим, перевірка буде здійснюватися завдяки спеціальному механізму, передбаченому Системою е‑ТТН.
Кваліфіковані електронні підписи (КЕП) необхідні будуть від усіх учасників процесу перевезення: для вантажовідправника, перевізника та вантажоодержувача, тобто від їх уповноважених представників.
Тобто, КЕП повинні бути в осіб-представників учасників е‑ТТН, що відповідальні за здійснення господарських операцій на кожному етапі перевезення.
Щонайменше має бути один підпис (КЕП) від учасника, але є можливість накласти КЕП двом і більше представникам учасника. Наприклад, від імені вантажовідправника документ можуть підписати комірник, бухгалтер та директор.
Після завантаження вантажу вантажовідправник оформлює е‑ТТН за допомогою свого гаджета (мобільного телефона, комп’ютера, планшета), прикріплює супровідні документи на вантаж та підписує е‑ТТН за допомогою кваліфікованого електронного підпису (КЕП). Одразу після цього е‑ТТН автоматично реєструється в реєстрі товарно-транспортних накладних Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України і стає доступною для всіх учасників процесу перевезення.
Перевізник отримує е‑ТТН, перевіряє вантаж і підписує е‑ТТН за допомогою КЕП. Від цього статус е‑ТТН у ЦБД змінюється і вантаж може вирушати до пункту призначення.
Вантажоодержувач перевіряє за е‑ТТН стан вантажу, приймає вантаж та підписує е‑ТТН за допомогою КЕП. Таким чином, статус е‑ТТН у ЦБД оновлюється, а життєвий цикл е‑ТТН завершується.
Впровадження системи е-TTН здійснюється в партнерстві Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури з Міністерством цифрової трансформації за підтримки USAID / UK aid проєкту «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/TAPAS» та за участі ГО «Інститут аналітики та адвокації», яка на період реалізації проєкту є адміністратором системи е-TTН.
Щодо подібного досвіду інших країн, варто зазначити, на міжнародному рівні зараз йде активна підготовка до розробки і запуску e-CMR – документа для міжнародних вантажоперевезень між країнами, коли хоча б одна з країн приєдналася до Додаткового протоколу до Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів (КДПВ) про електронну накладну, тобто, зокрема, для всіх внутрішніх перевезень у Європейському Союзі.
У червні 2020 року Верховна Рада, за ініціативи Міністерства громад, територій та інфраструктури, ухвалила Закон України «Про приєднання України до Додаткового протоколу до Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів (КДПВ) про електронну накладну», згідно з якою Україна долучилася до країн, які взяли на себе зобов’язання щодо розробки та імплементації e-CMR. Впровадження е‑ТТН є одним із кроків до реалізації впровадження e-CMR. Варто зазначити, що Україна є одним із лідерів у даному напрямі – на наші досягнення звернули увагу країни-партнери з Організації чорноморської економічної співпраці (ОЧЕС), які зацікавились можливістю використання системи е‑ТТН як базису для пілотних проєктів з впровадження e-CMR.
Хоч в ЄС попередньо зафіксували, що e-CMR має бути запровадженим саме в 2025 році, Україна може бути готовою до цього значно раніше саме завдяки впровадженню е‑ТТН, яка буде базисом для впровадження міжнародної товарно-транспортної накладної.
У Міністерстві розвитку громад, територій та інфраструктури підрахували, порівнюючи вартість всього “життєвого циклу” ТТН та е‑ТТН, використання паперової ТТН обходиться бізнесу у кілька разів дорожче, аніж е‑ТТН.
Крім випуску та заповнення ТТН, їх необхідно надати учасникам перевезення для підписів та проведення взаєморозрахунків. Частина бізнесів користується поштою, а деякі можуть відправляти документи разом з водієм. З е‑ТТН не потрібно доставляти папери, варто лише обмінятися ними між контрагентами в системі.
Зробити сервіс безкоштовним не можуть, оскільки функціонування і підтримка системи потребує певних витрат. Однак, у тестовий період створення всіх ТТН у Системі буде безкоштовним.
Для агрокейсів опрацьовується варіант окремого типу е‑ТТН, коли зазначатиметься приблизна вага (з допустимою похибкою у зазначеній вазі), але з вимогою: коли машина приїжджає на пункт прийняття, вони зобов’язані зафіксувати чітку вагу. Для визначення приблизної ваги можуть використовуватися різноманітні способи. Найпростіші – помітки у вантажному відсіку автомобіля, при яких відповідний рівень заповнення приблизно дорівнює конкретній вазі вантажу.
Для підготовки до створення і використання на постійній основі е‑ТТН водії, як і інші учасники вантажних перевезень, повинні мати кваліфіковані електронні підписи (КЕП).
КЕП необхідні будуть від усіх учасників процесу перевезень: для представників вантажовідправника, вантажоодержувача та водіїв.Відповідно, бізнесу заздалегідь потрібно забезпечити наявність КЕПів у своїх працівників, залучених до процесу перевезення, а також подбати про навчання з особливостей користування е‑ТТН.
Оскільки товарно-транспортна накладна є первинним документом, то при наявності усіх підписів всі учасники цього перевезення вже є захищеними. На випадок втрати вантажу у вантажовідправника є підписаний водієм примірник, який є представником перевізника. На випадок, якщо вантаж десь загубився або був поставлений вантажоотримувачу з пошкодженнями, відповідає безпосередньо перевізник, тому що він узяв на себе таку відповідальність. Варто розуміти, що з паперовою формою ми не можемо бути впевнені, що підпис в ТТН поставила певна особа, в е‑ТТН вдається чітко ідентифікувати кожну зі сторін перевезення, оскільки кожен ставить свій КЕП. Це підвищує рівень відповідальності і контролю в цьому процесі.
Товарно-транспортні накладні стосуються трьох учасників: вантажовідправник, перевізник, вантажоодержувач. Відповідно до чинного законодавства, для кожного з них повинні бути створені окремі примірники накладної. Але бізнес наразі друкує по чотири примірники – щоб останній з усіма підписами повернувся до замовника, і той мав би можливість розрахуватися з перевізником.
Використання паперових ТТН дуже залежить від впливу “людського фактору” – паперові документи часто губляться чи з ними стається плутанина, бізнес втрачає гроші.
Перехід на електронну форму ТТН дозволить спростити процес оформлення вантажу, зекономить час та ресурси, мінімізує зловживання на різних рівнях через підвищення прозорості системи, матиме позитивний екологічний вплив.
Для таких випадків планується реалізація опції відкладеного підпису, коли документ можна буде підписати через певний час, коли відновиться зв’язок та інтернет-покриття.
Зв'яжіться з нами у будь-який час, і ми будемо раді відповісти на ваші запитання. Заповніть форму, щоб надіслати нам email. Ми відповімо найближчим часом.